Här hittar ni svar på vanliga frågor. Hittar du inte det svar du söker så kontakta oss.
-
Hur snabbt kommer vi igång med tjänsten?
Vi börjar alltid med ett kostnadsfritt kundmöte innan påbörjad tjänst för att gå igenom era önskemål, prisuppgifter och skriva avtal. Direkt efter kundmötet läggs man in i systemet och en tid ska då bokas. Detta kan ta allt från en dag till max två veckor. Som policy så försöker vi boka in städet inom två veckor.
-
Hur fungerar det om man bokar abonnemangsstäd?
Om man efter kundmötet väljer att ha ett abonnemangstäd så bokar vi in en fast dag, tid och ängel som blir bokad hos er när det passar måndag-fredag 08 – 17. Vid önskemål om ombokning så sker detta fem arbetsdagar i förväg. Vid städ som infaller på en röd dag försöker vi omboka i den mån det går, och kontaktar er. Vi tycker det är viktigt med nöjda kunder och därför kontaktar vi alltid kund vid ändring i samband med städ. T.ex. vid sjukdom, semester, ombokningar i samband med röd dag eller annat tillfälle där vikarie kan behövas. Som kund ska ni känna er trygga i vår tjänst och vi vill då att ni vet vem som är hemma hos er och utför tjänsten.
-
Vad behöver jag tänka på när det gäller RUT-avdraget om jag anlitar Hemänglarna?
Våra städ ingår i RUT-avdraget och vi sköter all hantering av RUT-avdrag med skatteverket. Det enda du som kund gör är att lämna ditt personnummer innan påbörjad tjänst.
För att kunna använda RUT-avdrag behöver man uppfylla en del krav som köpare:
- Du måste ha fyllt 18 år vid beskattningsårets utgång.
- Du är bosatt i Sverige eller betalar skatt i Sverige för minst 90% av din totala inkomst.
- Du måste ha betalt för arbetet före årsskiftet för att avdraget ska komma med i din
deklaration året efter. - Du ska ha rutavdrag kvar att nyttja. (Det är köparen som ansvarar för att veta om man har
rut-avdrag kvar. Om avdraget är slut är man som kund skyldig att betala resterande
belopp). - Du måste betala tillräckligt med skatt för att kunna få dra av för rutarbete.
- Ett dödsbo kan få rutavdrag men enbart för arbete som är utfört före dödsfallet.
För att se hur mycket RUT- & ROT-avdrag man har kvar kan man enkelt logga in på skatteverket. Tänk på att RUT- & ROT-avdraget är i samma avdragspott.
-
Är Hemänglarna försäkrade?
Ja, Hemänglarna har en trygghetsförsäkring via Trygg Hansa. Hör av dig om du har ytterligare frågor om vår försäkring.
-
Rengöringsmedel och städutrustning, ska jag som kund tillhandahålla detta eller har ni med material?
Vi erbjuder alltid kunder att köpa städutrustning och rengöringsmedel av oss, men det är inget krav vi har. Om ni har städutrustning som ni önskar att vi använder så är det okej, om inte så har vår personal med sig städutrustning när de kommer. Det finns fördelar med att köpa material från oss, det är mer hygieniskt att man har sitt eget material som vi använder, man har kvar materialet privat och kan använda det själv om man vill. Det är lättare för personalen att slippa ta med sig material ut till varje kund. Materialet har lång hållbarhet och skulle något rengöringsmedel ta slut så hjälper ängeln er att ha koll på detta och fylla på åt er. Detta medel faktureras då på nästa faktura.
-
Vilka krav ställer Hemänglarna på personalen?
Alla änglar har genomgått internutbildning och introduktion innan de har hand om egna uppdrag och bär Hemänglarnas arbetskläder.
-
Hur arbetar Hemänglarna med säkerhet?
När man börjar som ängel på Hemänglarna har man lämnat ett aktuellt utdrag ur polisens belastningsregister och alla änglar har dessutom skrivit på en sekretess, där det tydligt beskriver att vi inte får prata om vem vi städar hos, med allt vad det innebär. Hemänglarna har väl utvecklade rutiner för hantering av nycklar och larm och andra känsliga kunduppgifter.
-
Hur betalar jag?
Fakturering sker i efterskott en gång per månad. Betalningsvillkor är 20 dagar från fakturadatum. Man har möjlighet att välja att betala med autogiro, e-faktura eller utskrift. Vi tipsar om e-faktura, då ser du fakturan direkt när du loggar in på din bank.
-
Intresserad av återkommande städning?
Känslan av att kliva innanför dörren och möta ett nystädat hem efter en hård arbetsdag är en känsla som är svår att beskriva. Den behöver upplevas!
-
Vilka är vi på hemänglarna?
I dagsläget är vi ca. 50-60 anställda som alla jobbar för att underlätta vardagen för andra. Vi jobbar alltid för att personalen ska trivas vilket också resulterar i nöjda kunder.